אריק סלוצקי – סוכן פנסיוני ופיננסי

ניהול תיקי השקעות

האם לתת לבית השקעות להשקיע את הכסף, או שיש פתרונות טובים יותר?

ניהול תיק השקעות קטן – פתיחת תיק השקעות פרטי

לא לכולם יש מאות אלפי שקלים פנויים להשקעה דרך בית השקעות, אך לאנשים רבים יש סכומים נמוכים יותר של מאות אלפי שקלים, אותם היו רוצים להכניס לשוק ההון ולראות תשואות. מכאן עולה השאלה, האם גם ניהול תיק השקעות קטן הוא בגדר האפשר? התשובה חיובית.

עד לפני מספר שנים סף המינימום באמת עמד על כ- 300 אלף ₪ ולעיתים יותר, אך כיום המצב השתנה עם הגידול במספרם של בתי ההשקעות והתחרות בתחום. בימינו יש בתי השקעות, לרוב קטנים וחדשים יחסית, המאפשרים להיכנס כבר מסכומים של עשרות אלפי שקלים, למשל 50 אלף ₪.

אז כן, המשמעות היא שאפשר לפנות אל בית ההשקעות כזה לצורך פתיחת תיק השקעות קטן יחסית. לשם כך, יש לבצע מספר בדיקות כפי שיתוארו בהמשך מאמר זה, לקבל מנציגי בית ההשקעות את המידע על המדיניות, המסלולים וכן הלאה, לחתום על המסמכים הדרושים באופן פיזי או אונליין, ולהצטרף. מכאן והלאה הכסף מושקע באפיקים בהתאם למסלול שבחרתם.

האם אפשר לפתוח תיק השקעות אישי משלי?

כמובן שאפשר. אתם יכולים לפתוח תיק השקעות דיגיטלי דרך כמה וכמה פלטפורמות למסחר אונליין בשוק ההון. היתרון הגדול של ניהול תיקים דיגיטלי באופן עצמאי, הוא שאתם חוסכים את דמי הניהול (עדיין, יש לקחת בחשבון עמלות קנייה ומכירה, עמלות המרה ונוספות שלעיתים נגבות בפלטפורמה, וכמובן את המס על רווחי הון בשיעור 25%). עוד נקודה חשובה היא שכל השליטה נמצאת בידיים שלכם. כלומר, כאן מנהל ההשקעות הוא אתם ולא איש מקצוע של בית ההשקעות, כך שתוכלו לקנות, למכור, למנף ולבצע פעולות נוספות בתזמון ובהיקף שנראה לכם.

קיימת פלטפורמה נוספת לניהול אישי בקופת גמל וקרן השתלמות – ניתן להפקיד כספים לקופת גמל IRA ולהתחיל להנות מיתרונות קופת גמל (כמו דחיית מס ועמלות נמוכות יותר), שתנוהל על ידכם באופן אישי, או על ידי מנהל תיקים שתבחרו במקום ע"י הבנק.

יחד עם זאת, חשוב להבין כי ניהול אישי של תיק השקעות, קטן או גדול, אינו עניין של מה בכך. למעשה, אם אין לכם ידע בשוק ההון באופן כללי, ובפלטפורמות המסחר בפרט, ההמלצה החמה היא לוותר על ההרפתקה. אמנם, ניתן לבצע השקעות סולידיות (למשל באג"ח), או לחקות מדדים הנחשבים ליציבים יחסית, אבל בלי ידע בתחום – יש סיכוי טוב להפסדים, שאינו מצדיק את החיסכון בדמי הניהול.

יתרה מכך, אם אתם לא משקיעים בניירות סולידיים, או לא משקיעים פאסיבית במדד מסוים, תצטרכו להקדיש הרבה זמן, אנרגיות ותשומת לב לתיק שלכם. זו אינה השקעה "פאסיבית" אלא עבודה של ממש, המחייבת תשומת לב לקרנות, למניות ולתנודות השונות בשוק ההון, שיכולות להשתנות מדי חודש, שבוע, יום ושעה. יתר על כן, עליכם להבין בדיוק מדוע להשקיע במניה כזו או אחרת, כפי שעושים המומחים, להבין את המשמעויות של פעולות המסחר על מנת שלא להיקלע להפסדים כבדים וצרות, ובכלל – ניהול תיקים אישי הוא לא לבעלי לב חלש.

אפשרויות נוספות לניהול תיקי השקעות קטנים

כפי שנאמר בחלק העליון של עמוד זה, ישנם מכשירים המהווים מעין "תיק השקעות קטן", רק שאינם נקראים כך. בין אם מדובר בקרן השתלמות, פוליסת חיסכון, קופת גמל להשקעה, ואף מסלולים מנוהלים אקטיביים בבנק (כפי שמציעות כיום מספר חברות ביטוח), הכספים שלכם מושקעים בקשת רחבה של מוצרים בשוק ההון. יתרה מכך, "התיקים" הללו מציעים הטבות מס שונות לשכירים, לעצמאיים, לגמלאים ועוד, וניתן לשנות בקלות את המסלולים ואת החברות המנהלות.

אני רוצה שינהלו לי תיק השקעות קטן בבית השקעות. למה לשים לב?

אם החלטתם ללכת דווקא על בית השקעות לניהול תיק קטן יחסית, שימו לב למספר פרמטרים עיקריים:

  • רמות הסיכון/התשואה שלכם – עליכם להגדיר לעצמכם מה אתם מחפשים: האם לעשות כמה שיותר מהכסף שלכם? האם הדגש הוא על שמירת הערך ומניעת הפסדים? האם אתם רוצים "רק" לעבור את הריבית המוצעת על פיקדונות בבנקים כיום, או את מדד המחירים לצרכן? הגדרות אלו יסייעו לכם בהמשך לבחור מבין המסלולים המוצעים על ידי בתי ההשקעות.
  • דמי ניהול תיק השקעות – השוו בין דמי הניהול של בתי ההשקעות, שאצלם אתם עומדים ברף הכניסה. כדאי לתת עדיפות לבית השקעות שמציע דמי ניהול נמוכים, אך בהתחשב בביצועי התשואה שלו.
  • ביצועים – הסתכלו בטבלאות ההשוואה בין בתי השקעות (אלו שרלוונטיים עבורכם), ובדקו מהן התשואות שהושגו לאורך השנים האחרונות. נכון שתשואה בעבר אינה מעידה על תשואה בעתיד, אך היא נותנת אינדיקציה מסוימת לגבי הצלחות של בית ההשקעות. כמובן, את ההשוואה יש לעשות לגבי המסלולים המתאימים להעדפות הסיכון/תשואה שלכם. למשל, אם אתם מחפשים השקעה סולידית בלבד, השוו את הביצועים של המסלולים הסולידיים בבתי ההשקעות הרלוונטיים. את ההשוואה יש לעשות אחורה, לתקופה של 5 שנים לפחות.
  • כמה כסף מנוהל בבית ההשקעות – בטבלאות ההשוואה תוכלו לראות גם את היקף הכספים המנוהלים באותו גוף, המעיד על אמון הציבור ביכולותיו.
  • נגישות ושקיפות – בדקו את מידת השקיפות והנגישות של בית ההשקעות למעקב אחר ביצועי התיק. האם מדובר רק בדו"ח רבעוני? האם תוכלו להיכנס לאזור אישי ולראות מה עשה ועושה הכסף שלכם? האם ניתן לראות את שווי והרכב התיק, את התנועות וכדומה.

 

חשוב לציין כי ברוב המקרים, המסלולים האקטיביים המוכרים בסופו של דבר משיגים תשואה ממוצעת בשוק. כ- 80% מהציבור משקיעים במסלולים כלליים שהניבו תשואה שנתית ממוצעת של כ-7%, בעוד שמסלולי מניות עם תנודתיות גבוהה וסיכון גבוה יותר הניבו תשואה שנתית ממוצעת של כ-12%. בכל שנה ישנו כוכב עולה שמגיע למקום הראשון, כמו למשל אלטשולר שחם שהיו במקום הראשון וירדו למקומות האחרונים. בתי השקעות כמו אנליסט, מור, ילין לפידות ומיטב מתחרים תמיד על המקום הראשון, ובסופו של דבר אחד מהם זוכה בשנה או שנתיים, אך לא לאורך זמן. אפילו וורן באפט, אחד ממנהלי ההשקעות הטובים בעולם, לא הצליח לנצח את המדדים בסופו של דבר. לכן, מומלץ לבחון ולתכנן מדדים משולבים, פאסיביים ולבנות השקעה סינטטית שסביר להניח שתציג ביצועים טובים יותר לאורך הזמן.·

לקבלת תכנון, ליווי והכוונה

לבחירה בגוף ובמכשיר שדרכו ינוהל תיק ההשקעות שלכם יש משמעויות גדולות, החל מהיום ולטווח הארוך. לכן, אפילו אם יש לכם "רק" עשרות אלפי שקלים להשקעה, ובוודאי אם מדובר בסכומים גדולים יותר, חשוב לתכנן זאת עם סוכן ביטוח פנסיוני ופיננסי. אנו נסייע לכם להבין את האפשרויות הפתוחות בפניכם, לסנן את המוץ מן התבן, ולבצע בחירה המתאימה להעדפות, ליכולות הכלכליות וליעדים שלכם.

לפרטים נוספים ולקבלת הכוונה, הנכם מוזמנים לפנות למשרדנו בטלפון 054-302-1122

מלאו את הטופס

ואחזור אליכם בהקדם.